När Skatteverket ringer på – så hanterar du en skatterevision
Att inte följa sin revisor eller rådgivares råd vid en skatterevision kan straffa sig ordentligt. Behåll lugnet och ta hjälp tidigt.
Det kan vara frestande att snabbt kasta sig över förfrågan från Skatteverket för att svara på myndighetens frågeställningar gällande skatterevision. Men det kan bli direkt ödesdigert.
– Svara inte på något du inte förstår implikationerna eller konsekvenserna av. Ibland kan ett svar formulerat på fel sätt skapa nya och större problem. Försök förstå vad Skatteverket egentligen behöver och frågar efter, poängterar Sven Cristea, auktoriserad revisor och delägare KPMG.
Han har bistått vid många skatterevisioner. Och är alltid tydlig i sina råd. Han exemplifierar med en kund som hade två verksamheter, den ena fullt momspliktig och den andra momsfri – där större delen av kostnaderna togs i det momspliktiga bolaget, vilket innebar att kunden drog av för mycket ingående moms.
– I varje revisionsmemo från oss hade kunden fått informationen att de löpte en hög latent skatterisk på grund av hur de hanterade moms. Och vi berättade vad den risken kunde innebära i form av storlek på både skatt och skattetillägg. Mycket för vår del handlar också om att utbilda företagen och entreprenörer i de här frågorna – och vilka konsekvenserna kan bli om de går emot våra råd.
Kunden i fråga valde att inte följa råden. Och mycket riktigt. När företaget blev föremål för skatterevision hände det som Sven Cristea och hans kollegor hade flaggat för.
– Vi hjälper självklart våra kunder att bemöta frågeställningarna när sådant händer. Vi vill åtminstone hjälpa företag och entreprenörer att hålla nere dessa kostnader och svara på Skatteverket frågor på ett begåvat sätt.
Skattetillägget som företaget åkte på blev ändå lägre än vad det kunde ha varit. För att de slutligen lyssnade på sin revisors råd.
– Ofta kan ärendet vara öppet för olika tolkningar. Sedan finns det vissa case som inte är prövade. När jag råder kunderna förespråkar jag öppna yrkanden i deklarationen. Särskilt om företagaren är osäker, eller om det inte går att stödja sig på lagstiftning eller prejudikat.
– Men hade kunden följt våra råd från början, så hade de inte behövt hamna i den sitsen, säger Sven Cristea.
Sofia Hadjipetri Glantz
Texten publiceras i samarbete med tidningen Resultat
Är ditt företag föremål för skatterevision?
Sven Cristea tipsar:
- Behåll lugnet. Vissa år sker det slumpvisa skatterevisioner, andra år fokuserar Skatteverket på vissa branscher. Du vet inte vilket som gäller i ditt fall.
- Ta hjälp tidigt. Vänd dig till din revisor, eller en rådgivare som är duktig på redovisning och skatt, och håll löpande kontakt under processen.
- Svara inte på något du inte förstår implikationerna eller konsekvenserna av. När du svarar: Håll alltid god ton. Ge alla underlag som Skatteverket begär. Ju mer information du kan ge, desto bättre och sväva inte ut – se till att besvara frågan.